Silence is golden, במיוחד אם אתה דמוקרט בארה”ב

הרחק מהעין הציבורית הישראלית, אי שם במחוזות האלקטורליים של ארה”ב, הולכת ומתבשלת לה שערורייה חדשה בה מעורבת AIPAC. מדובר באותו ארגון אשר הפך מזה שנים לזורע הפוליטית של ישראל בארה”ב, ורואה בכל מי מעלה אפילו סימן שאלה לגבי מדיניות ישראל בשטחים הכבושים אויב שיש להרחיקו מהזירה הציבורית בארה”ב.

תמצית העלילה היא פשוטה. בנובמבר הקרוב יתקיימו בארה”ב בחירות לשני בתי הקונגרס. AIPAC גייסה מיליוני דולרים, חלקם ממיליונרים יהודים מהמפלגה הרפובליקנית, כדי לממן קמפיינים בבחירות המקדימות של המפגלה הדמוקרטית. הכסף מושקע בפרסומים נגד מועמדים מהאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית, אשר התבטאו נגד הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית, או אפילו רמזו על ביקורת על צעדיה של ישראל,  ו”עלולים” להיבחר כמועמדים של מפלגתם. במילים אחרות, AIPAC מנסה לקנות בכסף את השתיקה של הקונגרס האמריקאי בעניין של זכויות אדם והאזרח בשטחים הכבושים, כולל הזכות לחיים חופשיים.

כדאי להבהיר, AIPAC כשדולה מפרסמת מדי בחירות תמיכה במועמדים של שתי המפלגות, רפובליקנית ודמוקרטית. במהלך מחזור הבחירות המקדימות הנוכחי היא אכן פרסמה תמיכה ביותר ממאה מועמדים בבחירות המקדימות הרפובליקנים, חלק לא מבוטל מהם מזוהים עם דונלד טראמפ, כולל כאלה אשר סרבו להכיר בבחירתו של ג’ו ביידן בנובמבר 2020.

אצל הדמוקרטים העניין הוא שונה. השדולה החליטה להתערב ישירות בבחירות של מועמדים של מפלגה, כדי למנוע בחירתם של פוליטיקאים אשר ביטאו אי פעם ביקורת, אפילו מזערית, כלפי מדיניות הסיפוח והכיבוש של הגדה המערבית. בעניין זה היא חברה לשדולה דמוקרטית בשם הרוב הדמוקרטי למען ישראל (DFMI). השיטה היא פשוטה: הזרמה של כסף רב למועמדים אשר יצייתו לה בעניין הכיבוש הישראלי. כל העמדות האחרות של אותם מועמדים לא רלבנטיים מבחינת AIPAC.

ה”הישג” הטרי ביותר של השדולה נרשם במחוז ה-4 של מדינת מרילנד ב-19 ליולי.   AIPAC השקיעה עד 6 מיליון דולר – סכום ענק במונחי בחירות מקדימות במחוז של מדינה- כדי למנוע את בחירתה של דונה אדוורדס, שכבר כיהנה בקונגרס מ-2008 עד 2017 מטעם אותו מחוז ולדחוף את מועמדה המועדף, גרג אייבי. במקרה זה לשני המועמדים עמדות רעיוניות דומות בקשר לסוגיות כמו הזכות להפלה או פיקוח על הנשק. אלא שאדוורדס העזה פעם לא לתמוך בקונגרס בהצעת החלטה שהכירה בזכות של ישראל “להגן על עצמה מפני חמאס” (כלומר, לתקוף את עזה). מנקודת ראות של AIPAC זה הספיק.

לעת עתה, המנהיגות הדמוקרטית לא בדיוק מתערבת בנעשה. העוצמה הכספית והפוליטית של AIPAC היא עדיין גדולה, ועל כן מנהיגי המפלגה לא בדיוק ששים להתנגשות. אמנם נניס פלוסי, יו”רית בית הנבחרים, מחתה נגד המסע נגד אדוורדס, אשר נחשבת למועמדת מאד מקושרת לראשי המפלגה. גם סנטורית אליזבת וורן, אחת ממנהיגות האגף השמאלי של המפלגה יצאה בתמיכה במועמדת. אך איש מהממסד הדמוקרטי לא מעז לצאת בגלוי נגד AIPAC ומסע ההשתקה שלה למען הכיבוש.

דפוס הפעולה של AIPAC במרילנד זהה למה שעשתה בבחירות מקדימות במדינות אחרות. בצפון קרוליינה AIPAC יצאה נגד המועמדות של נידה אלאם, מועמדת מוסלמית אשר זכתה לתמיכתם של ברני סנדרס והסנטורית אליזבת’ וורן, ראשי האגף השמאלי של המפלגה. AIPAC השקיעה סכום של שני מיליון דולר כדי להבטיח את בחירתה של ולרי פורשי, אשר מעלתה החשובה ביותר בעיני אנשי  AIPAC הן עמדותיה התומכות במדיניות ישראל. בטקסס השדולה הביאה לניצחון דחוק מאד של הדמוקרט השמרן הנרי קואייר, על היריבה שלו ג’סיקה סיסנרוס, מהאגף השמאלי של המפלגה.

זאת הפעם הראשונה אשר AIPAC מצאת לנכון להתערב ישירות במאבקים מפלגתיים בארה”ב. בעבר אי מאד הקפידה על היותה ניטרלית בסוגיות מפלגתיות, והתערבה רק מאחורי הקלעים. הפעם AIPAC הקימה מעין גוף אשר אמור לפעול בקרב המפלגה הדמוקרטית (ברוב אירוניה היא בחרה בשם המיזם המאוחד למען הדמוקרטיה, (UDP) ודרכו הזרימה כספים רבים למועמדים שהתמודדו מול מתחרים  של המפלגה אשר השמיעו בעבר אפילו משפט אחד ממנו השתמעה ביקורת על המדיניות הישראלית. כאמור, עד עתה היו ל-AIPAC כמה וכמה הצלחות חשובות, ומועמדים שנתמכו על ידי השדולה זכו בבחירות המקדימות.  הטקטיקה בכמעט כל המקומות הייתה מאד דומה. השקעה כספית מאד גדולה, לצד קמפיין שלילי על המעומד שלדעת השדולה איננו מספיק ידידותי לכיבוש.

 

ראשידה טלאיב

אחד המבחנים הגדולים של המפלגה הדמוקרטית יגיע ב-2 לאוגוסט כאשר ייערכו הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית במחוז ה-12 של מדינת מישיגן. המועמדת של האגף השמאלי היא ראשידה טלאיב, מוסלמית, מבקרת חריפה של מדיניות ישראל בשטחים הכבושים וחברה בקבוצת השמאל בסיעה הדמוקרטית בקונגרס. כל זה הופך אותה למטרה מועדפת של כל AIPAC וכל ארגון ימני אחר. אין ספק שמבחינה השדולה הביביבסטית טלאיב נחשבת לפרס גדול, ואם לא הגדול ביותר.

במקביל לפעילות זאת, במחוז ה-11 של מישיגן, AIPAC  מנסה למנוע את בחירתו של אנדי לווין, יהודי נצר למשפחה דמוקרטית ידועה במדינה. לווין כבר היה חבר קונגרס, ואף נודע כ”תומך ישראל”. אלא שלאחרונה הוא התחיל להעלות סימני שאלה לגבי היחס של ישראל לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחים הכבושים, מה שהספיק ל-AIPAC להכריז מלחמה גלויה עליו. יו”ר AIPAC לשעבר צוטט כמי שמתאר את לווין כ”אדם שמאכל את היחסים בין ארה”ב וישראל”.

אנדי לווין

השאלה המתבקשת בשלב זה היא האם פעולת AIPAC זוכה לברכה (אמנם בשתיקה) של ממשלת ישראל, או של משרד ראש הממשלה.  אם זה המצב, מישהו יאלץ להסביר בבוא היום איך קרה הדבר, ולמה איש לא חשב שכדאי לפחות לנסות לעצור את המהלך עוד לפני שיצא לדרך. אפשרות שניה היא שהעידוד למערכה בא ממה שנקרא “סביבתו של בנימין נתניהו”, כלומר מנתניהו עצמו. האיש אינו טרח להסתיר אי פעם את התערבותו בפוליטיקה האמריקאית, ואף נוהג להציג אותה כחלק מ”עוצמתו”.

העיתונות בארה”ב כבר הקדישה למאמצי השדולה לא מעט מקום. גם הניו יורק טיימס וגם הוושינגטון פוסט העלו לא מעט סימני שאלה לגבי התנהגות AIPAC. בלוגים ואתרים של אנשי שמאל אמריקאים עלו על בריקדות, ומפנים את הזרקורים לפעילות של שדולה אשר כבר שנים מזדהה עם נתניהו ודרכו, ונחשבת לאחד הגופים הימנים הפעילים בפוליטיקה האמריקאית. המסר של השדולה הוא ברור. כל מי סוטה אפילו פסיעה קטנה מצייתנות מוחלטת למסרים של AIPAC צפוי לעונש אלקטוראלי.  אותם מועמדים אשר זכו בבחירות מקדימות תודות לכספה של AIPAC מבינים זאת היטב.

השארת תגובה

אודות הבלוג

קריאה חופשית הינו בלוג אישי שמבטא דעה אחרת על החברה הישראלית ועל השמאל בימים של מבוכה . המטרה היא להצגיג חלופה רעיונית לפוליטיקה של זהויות, ולטקסטים שחוזרים על אותן טענות ללא ביסוס. ישראל היא חברה מעמדית, וזאת המציאות שצריכה להכתיב את ההתייחסות אליה.

פוסטים אחרונים

קודם
הבא